RPH - BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Tema
|
Kekeluargaan
|
|
Tajuk
|
Kami Sayang Datuk Nenek
|
|
Fokus Utama
|
Standard Kandungan
|
2.2 Membaca dan memahami
perkataan, frasa dan ayat daripada
pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul
|
Standard Pembelajaran
|
2.2.3 Membaca dan memahami
ayat tunggal daripada pelbagai
bahan bacaan
dengan sebutan yang betul.
|
|
Fokus Sampingan
|
Standard Kandungan
|
3.2 Menulis secara
mekanis berdasarkan bahan yang diberi
dengan betul dan kemas.
|
Standard Pembelajaran
|
3.2.6 Menulis ayat tunggal
dengan betul dan tulisan yang kemas.
|
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran, murd dapat :
1. membaca ayat tentang datuk
dan nenek dengan sebutan yang betul.
2. menulis ayat tunggal
tentang datuk dan nenek dengan betul dan tulisan yang
kemas.
|
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Kasih sayang
KBT – BCB – kemahiran mendengar
|
|
Sistem Bahasa
|
Tatabahasa : Kata Nama Am
|
|
Media
|
Lembaran kerja, kad frasa
|
Aktiviti
|
Pengisian
Kurikulum
|
Catatan
|
Langkah 1
1. Guru mempamerkan kad-kad
frasa dan
membacakannya.
2. Murid membaca
frasa-frasa dengan bimbingan guru
dan memahami maksud
yang dipamerkan dengan
sebutan yang jelas.
3. Murid diminta menyatakan
aktiviti yang terdapat
dalam gambar.
|
Lampiran 1
Kad frasa
Lampiran 2
Kad ayat
|
|
Langkah 2
1. Guru mengedarkan
lampiran petikan kepada setiap
murid.
2. Guru membimbing murid
membaca petikan yang
diberi guru dengan
sebutan yang betul dan intonasi
yang sesuai.
3. Murid petikan dengan
sebutan yang betul secara
individu, kumpulan
atau kelas.
4. Guru dan murid bersoal
jawab tentang isi petikan.
|
Lampiran 3
Petikan
|
|
Aktiviti
|
Pengisian
Kurikulum
|
Catatan
|
Langkah 3
1. Guru mengedarkan
lembaran kerja dan murid
menyalin ayat dengan
tulisan yang kemas.
2. Murid menyalin ayat
tunggal dengan tulisan yang
kemas.
|
Lembaran kerja 1
Buku latihan garis tiga
|
|
Pentaksiran
1. Murid membaca lima ayat
tunggal dengan sebutan
yang betul dan
intonasi yang sesuai.
2. Murid menyalin ayat
tunggal dengan betul dan tulisan
yang kemas.
|
Lampiran 3
Kad ayat
Lembaran kerja 2
|
|
Pemulihan
1. Guru membimbing murid
membaca ayat tunggal
dengan sebutan yang
betul.
2. Murid menyalin semula
ayat dengan betul dan tulisan
yang kemas.
|
Lembaran kerja 1
|
|
Pengayaan
1. Murid mengisi tempat kosong dengan frasa yang
sesuai.
2. Murid membaca ayat
dengan sebutan yang betul.
|
Lembaran kerja 3
|
Lampiran 1
Kad
Frasa
datuk saya
|
nenek saya
|
sayang akan datuk
|
sayang akan nenek
|
sangat baik
|
Lampiran
2
Kad
Ayat
Saya sayang akan datuk.
|
Saya sayang akan nenek.
|
Datuk saya tinggal di
kampung.
|
Nenek sayang akan saya.
|
Datuk saya ada kebun sayur
|
Lampiran
3
Baca
dan fahami petikan.
Huda
ada datuk.
Huda
ada nenek.
Nama
datuk Huda, Pak Kasim.
Nama
nenek Huda, Mak Kalsom.
Datuk
dan nenek Huda tinggal di kampung.
Datuk
Huda ada kebun sayur.
|
Lembaran Kerja 1
Pemulihan
Baca dan salin ayat
di bawah dengan betul dan kemas.
Saya sayang akan
datuk.
Saya sayang akan
nenek.
Datuk tinggal di kampung.
Lembaran Kerja 2
Pentaksiran
Baca dan salin ayat
di bawah dengan betul dan kemas.
Huda ada
datuk.
Nama nenek Huda
Mak Kalsom.
Mak Kalsom.
Huda sayang akan datuk.
Lembaran Kerja 3
Pengayaan
Isikan tempat
kosong dengan perkataan yang sesuai.
kampung
|
datuk
|
nenek
|
rajin
|
kebun sayur
|
1. Huda ada datuk dan ____________________ .
2. Nama ____________________ Huda, Pak Kasim.
3. Datuk dan nenek Huda tinggal di
____________________ .
4. Datuk Huda ada ____________________ .
5. Datuk dan nenek Huda sangat
______________________ . .
No comments:
Post a Comment